Construction and psychometric analysis of the Teacher Vocation Questionnaire for students (TVQ-S)
Resumen
Teaching vocation is an important factor considered as a basic competence in most of the teacher training programs in Chile. here is little research addressing this issue, which led researchers to carry out this study through the construction of a questionnaire to measure teaching vocation in pedagogy students (TVQ-S). he questionnaire was built based on a comprehensive literature review and process of content analysis by referee criteria and levels of internal validation with an instrumental study. It was made up of 37 items distributed in 6 factors that measure the interest in teaching, academic achievement motivation, self-determination, intrinsic motivation, disciplinary interest and a scale of lies. he Pilot study involved 209 student teachers from the University of Bio-Bio, Chile, including 86% women and 14% men, aged between 19 and 29 years. Statistical analyzes indicate a good level of overall reliability (α = .833) as such as its factors (.419 and .799); factors also have a significant level of correlation with global instrument (between .539 and .760 Pearson, significant p> .001). It can be concluded that the instrument is valid and reliable for assessing the construct teaching vocation in Chilean students of pedagogy.
KEYWORDS. Teaching vocation; pedagogy; psychometric properties; assessment.
doi: 10.21703/rexe.20181734cossa61
Texto completo:
PDFReferencias
Alliaud, A. (2015). Los artesanos de la enseñanza pos-moderna. Hacia el esbozo de una propuesta para su formación. Historia y Memoria de la Educación, 1, 113-129. Doi: 10.5944/hme.1.2015.12704
Ares, A. (2004). La conducta proactiva de los emprendedores. Portularia, 4, 493-498.
Ávalos B. (2002). Docentes para el siglo XXI. Formación docente: reflexiones, debates, desafíos e innovaciones. Perspectivas, XXXII(1), 1-9.
Ávalos, B. (2014). Initial teachers' education in Chile: tensions between policies of support and control. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 40(Especial), 11-28. Doi: 10.4067/S0718-07052014000200002
Black, A., y Deci, E. (2000) he Efects of Instructors Autonomy Support and Students Autonomous Motivation on Learning Organic Chemistry: A Self-Determination heory Perspective. Science Education, 84(6), 740-756. Doi: 10.1002/1098-237X(200011)84:6<740::AID-SCE4>3.0.
Cárdenas, G. (2015). Diacronía y sincronía: una problematización de la vocación docente (primera parte). Sincronía, Revista de Filosofía y Letras, XIX(67), 1-18.
Carretero, H., y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 521-551.
Cázares, A. (2009). El papel de la motivación intrínseca, los estilos de aprendizaje y estrategias metacognitivas en la búsqueda efectiva de información online. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 35, 73-85.
Collom, A. (2005). Teoría del Caos y práctica educativa. Revista Galega do Ensino, 13(47), 1325- 1343.
Contreras, G., y Villalobos, A. (2010). La formación de profesores en Chile: una mirada a la profesionalización docente. Educación y Educadores, 13(3), 397-417.
Darling-Hammond, L. (2000). Teacher Quality and Student Achievement: A Review of State Policy Evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44. Doi:10.14507/epaa.v8n1.2000.
Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). he “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. Doi:10.1207/S15327965PLI1104_01
Esteve, J. M. (2009) La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educación, 350, 15-29.
Ferrando, P., y Chico, E. (2000). Adaptación y análisis psicométrico de la escala de deseabilidad social de Marlowe y Crowne. Psicothema, 12(3), 383-389.
Flores-Macías, R., y Gómez-Bastida, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista electrónica de investigación educativa, 12(1), 1-18.
González, F. A. (2007). Modelos de motivación académica: una visión panorámica. REME, Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 10(25) [on line]. Recuperado de http://reme.uji.es/articulos/numero25/article1/article1.pdf
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., y Black, W. C. (Eds.) (2008). Análisis multivariante. Madrid: Pearson- Prentice Hall International, Inc.
Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, Revista de Psicología, 14(14), 15-20.
Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 13(4), 43–51.
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. Doi: 10.6018/analesps.30.3.199361
Martínez G., M. (2013). La inluencia de la profesionalización del docente en la enseñanza. Ra Ximhai, 9(4), 141-148.
Montero, I., y León, O. (2005). Sistema de clasiicación del método en los informes de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(1), 115-127.
Núñez-Alonso, J., Martín-Albo, J., y Navarro, J. (2007). Propiedades psicométricas de la versión española de la escala de motivación deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 16(2), 211-223.
Orrego-Correa, C. I. (2014). La voluntad de emprender: un estudio fenomenológico. Estrategias, 12(22), 17-28. Doi:10.16925/es.v12i22.959
Ramírez, T. (1999). Trabajo docente en Venezuela Entre el compromiso y el desencanto. Caracas: Fondo Editorial de la Facultad de humanidades y Educación. Universidad Central de Venezuela.
Sánchez Lissen, E. (2003). La Vocación entre los Aspirantes a Maestro. Educación, XXI(6), 203- 222.
Solar, M. I., y Díaz, C. (2007). El sistema de cogniciones y creencias del docente universitario y su influencia en su actuación pedagógica. Horizontes educacionales, 12(1), 35-42.
Tenti, F. E. (1999). El arte del buen maestro. El oicio del maestro y el Estado Educador: ensayos sobre su génesis y desarrollo en México. México D.F: Pax
Tineo, E. (2009). Construcciones sociales sobre sí mismo y vocación de una estudiante de educación. Educere, 13(45), 457-464.
Urbina, J. (2015). Maestros de la pasión por aprender…“cuchillas pero chéveres”. Revista Colombiana de Educación, 68, 91-111.
Valle, A., Cabanach, R. G., Rodríguez, S., Núñez, J. C., y González-Pienda, J. A. (2006). Metas académicas, estrategias cognitivas y estrategias de autorregulación del estudio. Psicothema, 18(2), 165-170.
Wehmeyer, M. L. (1992). Self-determination and the education of students with mental retardation. Education and Training In Mental Retardation, 27(4), 302-314.
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Revista REXE, ISSN 0718-5162 Versión en línea