Alfabetización académica a través de WhatsApp: Estudio con doctorandos de educación
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2650Keywords:
WhatsApp, pedagogical uses, academic literacy, didactic sequenceAbstract
The use of social media has become a valuable tool to boost educational processes. In that sense, the objectives of this article are to analyze the pedagogical uses of whatsapp in the development of a didactic sequence in a doctoral seminar and value the experience of utilizing that platform. The study was based on on the academic literacy, gender pedagogy and didactic sequence. According to its methodology it is a qualitative research, a field journal was used by the female teacher who administered the subject. The participants were nine (9) doctoral candidates and these steps were followed: beginning, creation, communication, execution and assessment. Among the results of the study was found that the implementation of Whatsapp in doctoral programs enables the treatment of disciplinary knowledge; the students acquire more protagonism and autonomy; interpersonal relationships are also favored; reading and speaking skills are developed and the assessment and feedback are diversified.
Key words: WhatsApp, pedagogical uses, academic literacy, didactic sequence.
Downloads
References
Ágamez, J., Rincón, A., y Silva, L. (2018). Secuencias Didácticas Digitales en el Modelo de Entornos Convergentes (Mec- Complexus). Memorias, 1. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/memorias/article/view/2894
Báez, C. I. P., y Clunie, B. C. E. (2019). Una mirada a la educación ubicua. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 325-344. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22422
Bazerman, Ch.; Little, J.; Bethel, L.; Chavkin, T.; Fouquee, D. y Garufis, J. (2016). Escribir a través del Currículum: una guía de referencia. Navarro, F. (Dir.). Universidad Nacional de Córdoba.
Bolívar, A. y Beke, R. (Eds.). (2011). Lectura y escritura para la investigación. Universidad Central de Venezuela.
Buitrago-Echeverry, F. D. (2020). Experiencia del diseño de secuencias didácticas digitales en la asignatura Investigación de Mercados. Revista Virtu@lmente, 8(1), 25-41. https://doi.org/10.21158/2357514x.v8.n1.2020.2748
Burbules, N. (2012). El aprendizaje ubicuo y el futuro de la enseñanza Encuentros sobre Educación 13, 3-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4100463
Bouhnik, D. y Deshen, M. (2014). WhatsApp goes to school: Mobile instant messaging between teacher and student. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 217-231. https://doi.org/10.28945/2051
Carlino, P. (2005). ¿Por qué no se completan las tesis en los postgrados? Obstáculos percibidos por maestrandos en curso y magistri exitosos. Educere (9)30, 415-420. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603020
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (57), 355-381. https://www.aacademica.org/paula.carlino/103
Cassany, D., Allué, C. y Sanz, M. (2019). WhatsApp alrededor del aula. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8 (2), 302-328. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7323505
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Anagrama.
Cervantes, C. y Alvites, C. (2021). WhatsApp como recurso educativo y tecnológico en la educación. Hamut´ay, 8 (2), 69-78. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i2.2294
Cova, Y. (2012). La comprensión de la escucha. Letras, 54(87), 98-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5984413
Cremades, R., Maqueda, E. y Onieva, J. (2016). Posibilidades didácticas de la escritura digital ubicua en la aplicación WhatsApp Messenger. Revista Letral, (16), 106–120. https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/4932
Cruzata, A., Velázquez, M., Valderrama, C. y Ríos, F. (2022). El WhatsApp, un recurso digital con fines didácticos que contribuye al desarrollo de la expresión oral en los estudiantes. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 16, 478-492. http://doi.org/10.5281/zenodo.6917233
Díaz, L. y Carrero, R. (2021). Comprensión y producción de textos históricos. Educere, 25 (80), 15-27. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35666280002
Dussel, I. y Fuentes, M. (2021). Los grupos de WhatsApp y la construcción de nuevas ciudadanías en las escuelas. Educação & Sociedade, 42. https://doi.org/10.1590/ES.251642
Fernández, R. (2024, febrero 20). Aplicaciones de mensajería más populares según el número de usuarios mensuales activos a nivel mundial a enero de 2024. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/599043/aplicaciones-de-mensajeria-mas-populares-a-nivel-mundial-de/
Flórez, M., Aguilar, A., Hernández, Y., Salazar, J., Pinillos, J. y Pérez, C. (2017). Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación. Revista Espacios 38(35). https://www.revistaespacios.com/a17v38n35/a17v38n35p39.pdf
Fondevila-Gascón, J. F., Marqués-Pascual, J., Mir-Bernal, P., y Polo-López, M. (2019). Usos del WhatsApp en el estudiante universitario español. Pros y contras. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 308–324. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1332
Gari, M. y Sewani, C. (2022). Aprendizaje colaborativo en la plataforma WhatsApp y el teléfono celular en tiempos de pandemia. Revista Educación Médica Superior, 36(1). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3307
Harringhton, M. (2022). Experiencia en el uso de WhatsApp y Google Drive en el Eje Curricular Investigación III. Revista Electrónica de Didáctica en Educación Superior, (20). http://ojs.cbc.uba.ar/index.php/redes/article/view/137
Luna-Gijón, G., Nava-Cuahutle, A. y Martínez-Cantero, A. (2022). El diario de campo como herramienta formativa durante el proceso de aprendizaje en el diseño de información. Zincografía-Pensamiento, 6(11), 245-264. https://doi.org/10.32870/zcr.v6i11.131
McLuhan, M., y Powers, B. R. (1989). La aldea global: Transformaciones en la vida y los medios de comunicación mundiales en el siglo XXI. Gedisa.
Matute, M., y Ochoa, S. (2021). WhatsApp y Messenger como estrategia para el aprendizaje de niños de Educación Básica. CIENCIAMATRIA, 7(13), 322-344. https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.489
Martin, J. R. y Rose, D. (2012). Learning to write, Reading to learn. Equinox.
Martínez, R. (2016). Desarrollo de la competencia escrita en la enseñanza de lenguas extranjeras a través del uso de dispositivos móviles. Revista Complutense de Educación, 27(2), 779-803. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.48317
Mosquera, I. (2016). Creación de comunidad y comunicación mediante el uso del WhatsApp en la elaboración on-line de Trabajos Fin de Máster de Formación de Profesorado. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 1-8, https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/306814
Padrón, C. (2013). Estrategias didácticas basadas en aplicaciones de mensajería instantánea WhatsApp exclusivamente para móviles (Mobile Learning) y el uso de la herramienta para promover el aprendizaje colaborativo. Revista Eduweb, 7(2), 123–134. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/219
Parreira, A. y Lehmann, L. (2019). Instrumentos inovadores de aprendizagem: uma experiência com o WhatsApp. Revista Lusófona de Educação, (43), 78-89. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6771
Rebollo, M. A., García, R., Buzón, O., y Vega, L. (2014). Las emociones en el aprendizaje universitario apoyado en entornos virtuales: diferencias según actividad de aprendizaje y motivación del alumnado. Revista Complutense de Educación, 25(1), 69-93. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41058
Rodríguez, D. (2020). Más allá de la mensajería instantánea: WhatsApp como una herramienta de mediación y apoyo en la enseñanza de la Bibliotecología. Información, cultura y sociedad: Revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas, 42, 107-126. https://doi.org/10.34096/ics.i42.7391
Rojas, I., Olave, G., y Cisneros, M. (2016). Alfabetización académica y pedagogía de género discursivo en la Lingüística Sistémico Funcional. Una experiencia de trabajo. Revista Signos, 49(1), 224-246. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=157048408011
Rose, D., & Acevedo, C. (2017). Learning to write, Reading to Learn: background and development of genre-based literacy improvement projects in Australia. Lenguaje y textos, 46, 7-18. http://doi.org/10.4995/lyt.2017.8688
Sánchez, A. (2016). Alfabetización académica: leer y escribir desde las disciplinas y la investigación. Revista Lasallista de Investigación, 13(2), 200-209. https://www.redalyc.org/pdf/695/69549127019.pdf
Sophonhiranrak, S. (2021). Features, barriers, and influencing factors of mobile learning in higher education: A systematic review. Heliyon 8;7(4): e06696. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06696
Talanquer, V. (2015). La importancia de la evaluación formativa. Educación Química, 26, 177-179. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.05.001
Tobón, S., Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson.
Trejos, O. (2018). WhatsApp como herramienta de apoyo al proceso de enseñanza y aprendizaje de la programación de computadores. Revista Educación y Ciudad, 35, 149–158. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n35.2018.1970
Valarino, E. Yáber, G. y Cemboraín, M.S. (2011). Metodología de la investigación. Paso a paso. Trillas.
Valdivia, S. (2014). Retroalimentación efectiva en la enseñanza universitaria. Blanco & Negro, 5(2), 20-24. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/11388/11901
Valverde, L. A. (1993). El diario de campo. Revista Trabajo Social, 18(39), 308-319. https://www.binasss.sa.cr/revistas/ts/v18n391993/art1.pdf
Veytia, M.G. y Bastidas, F.A. (2020). WhatsApp como recurso tecnológico para el trabajo grupal en estudiantes universitarios. Apertura 12 (2), 73-93 http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v12n2.1911
Vigil, P. A., Acosta, R., Andarcio, E. E., Dumpierrés, E., y Licor, O. (2020). Mobile learning: el uso de WhatsApp en el aprendizaje del inglés. Revista Conrado, 16(77), 201-208. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1587
Vygotsky, L. (1977). Pensamiento y lenguaje. Pléyade.
Vivas, J. (2014). La cortesía valorizadora en las redes sociales. Análisis de un corpus de publicaciones en Facebook. Pragmalingüística, 22, 154-172. http://dx.doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2014.i22.09
Zabalza, M. (2018). Diarios de clase. Narcea.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.